Skip to main content

Het kost wat gedrein (“I want bitty!!”) maar dan mag de 25-jarige Harvey Pincher bij zijn moeder aan de borst. Zijn verloofde kijkt ontzet toe, nu ze begrijpt wat “I want bitty” betekent. Aan deze hilarische sketch uit de tv-serie Little Brittain moest ik laatst denken, toen de nieuwe campagne van het Kenniscentrum Borstvoeding de media haalde.  De campagne ‘Tiet Zat’ propageert dat het langdurig geven van de tiet vooral veel voordelen heeft. Het is gezond, gezellig, praktisch, intiem, fijn en nee hoor, helemaal niet raar. Kinderen van vijf die op schoot kruipen bij hun moeder en de borst zoeken: het moet een veel gewoner beeld worden in de Nederlandse samenleving. Als het aan het Kenniscentrum ligt De initiatiefneemster, zelf met een kleuter van bijna vijf aan de borst, meldde dat ze er net zo lang mee door zal gaan als de ‘kleine’ wil. “Ik wil drinky”, zegt hij dan. Harvey Pincher nummer twee is in de maak. Op de vraag of vrouwen die geen borstvoeding kunnen geven zich niet nog slechter gaan voelen door zo’n campagne, antwoordde ze dat dit volstrekt niet de bedoeling is. Jaja…

De vraag: “Geef je borstvoeding?” aan pas bevallen moeders is omgeven met evenveel sociale druk als de vraag: “Heb je kinderen?” of, als je er één hebt: “Wanneer komt de tweede?” Als je op één van deze vragen ontkennend moet antwoorden, kan er maar beter een medische oorzaak voor zijn.
Ik buig dan ook diep voor vrouwen die besluiten geen borstvoeding te willen geven. Omdat ze het bij de eerste tevergeefs probeerden en dat circus niet nog eens willen meemaken, omdat ze het gewoon geen prettig idee vinden, of omdat ze vinden dat ze na negen maanden zwangerschap en een bevalling wel weer even aan zichzelf mogen denken. Persoonlijk vind ik het bijna onmenselijk om van een pas bevallen vrouw te verlangen dat ze iedere drie uur beschikbaar is om te voeden. Juist wanneer ze moet herstellen van de marathon die ze al heeft gelopen.
Ik ontken heus niet dat er ook moeders zijn die stralend borstvoeden, of dat er een aantal onmiskenbare voordelen zijn. Maar geef de moeders die een andere keus maken, ook zonder medische gronden, alsjeblieft wat meer ademruimte.
Daarom bij deze een pleidooi voor een campagne die vrouwen ondersteunt die bewust níet kiezen voor het geven van borstvoeding. De campagnetitel heb ik al: ‘Geef de tiet bewust niet!’